Sabtu, 9 Januari 2021

BBN3402Satu2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO (10)

      TERJEMAHAN TRANSKRIPSI VIDEO YOUTUBE

AZIEMAH 199909                               AWADAH 195903

HAFIZUDDIN 195131                  SAHLAN 196032

 NAZRUL 196202                             IKMAL 197345

9b. Keputusan dan Perbincangan

Analisis tanpa jadual -2 (Bab 4)

Kita mulakan dengan bab 4. Keputusan dan perbincangan jadi sebelum ini, saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan perbicangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan 4.1 kita letak pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini, semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat kalau kita buat panjang lebar dalam pengenalan ini nanti membuatkan seperti macam sorotan kajian pula jadi dalam pengenalan ini tidak perlu ada rujukan sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan menjadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data, jadi seterusnnya kita akan masuk 4.2.2 biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini. Objektif kajian tentang wacana tekstual animasi cerita rakyat jadi bab 4 ini, atau penulisan tesis ini tidak kira sains sosial, sains, teknologi semuanya hampir sama untuk kita menulis dalam bab 4 jadi di sini kalau kita tengok di sini objektif ni mengenal pasti wacana teks seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual, salin ayat ini tanpa perkataan awalnya itu mengenal pasti atau menganalisis jadi yang ini pastikan jangan letak disini.

Kadang-kadang ada pelajar yang letak mengenal pasti wacana tekstual bla bla bla kat hujung ini. Tak perlu jadi sekarang setelah wacana tekstual tu kita teruskan kalau kita tengok teori sebelum ini. Teori yang telah dijelaskan sebelum ini kalau kita tengok teori analisis wacana dalam ini, kita ada kandungan. Kita bermula dengan kandungantapi sebelum kita nak masak data wacana tekstual ini kita jelaskan juga di sini macam ayat mukadimah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen bla bla bla teruskan. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis jadi bila kita masukkan kandungan dalam ini kita kena terangkan juga, huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019) kemudian setelah itu, ini berbeza dengan sebelum ini, sebelum ini kita mulakan dengan jadual sebenarnya kita boleh menggunakan dengan cara yang lain jadi contohnya kandungan ini yang kita dapat sebelum ini daripada skrip yang kita kata skrip 1 sehingga skrip 30 jadi awak dan susun semua skrip itu sampai 30 buat sistem coding. Kita kodkan dia 1 sehingga 30 jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang mana kita rujuk sebenarnya jadi disini contohnya dalam kandungan kita ada tema, jadi tema itu, kita boleh letak. Contohnya, dalam skrip kita dapati bahawa skrip 1 (kita letaklah) dia di tengah-tengah pastikan dia berbeza sebab ayat dia dari sebelah ini sehingga sebelah ini.

Jadi dia punya bukti terletak dibahagian tengah-tengah dan biasanya kita letak dalam italic jadi letak ditengah kemudian, ini contoh ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letak dibawah ini SK1 contoh daripada skrip nombor 1 ayat ini menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema. Contoh yang macam saya katakan tema kekeluargaan. Beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna yang 4.2.1 tema kekeluargaan maknanya memang semua skrip ada dalam ini memang ada tema kekeluargaan contoh ataupun ada 10 sahaja skrip yang tema kekeluargaan jadi awak boleh ambik contoh daripada situ lima contoh ke 10 contoh bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua, jadi letaklah semua jadi letakkan ditengah-tengah tulis skrip SK dia punya koding SK1 jadi kita tahu bahawa keseluruhan data ini merupakan tema kekeluargaan jadi setelah letak SK1 kekeluargaan. Jadi kamu buat huraian di sini SK1 diatas pastu hurai. Bukti dah ada kat atas jadi kita hurai melalui bukti itu dan juga disini setelah awak buat huraian sini dan bukti sini awak boleh terus boleh buat sokong jadi awak boleh buat sokongan daripada kajian daripada bab 2.

Jadi bukti dalam tema tu okay, kajian ini atau bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa yang awak ambil dari bab 2 sokong ini juga mesti ingat kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambik 1980 an. Tak perlu. Seterusnya, setelah buat huraian daripada ini masukkan lagi benda yang sama SK15 contohnya. Kemudian terus buat huraian jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat ditengah-tengah pastikan ini sama dan apabila letak dibawah ni pun sama barisnya. Huraiannya lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya ini baru satu tema. Seterusnya kalau awak nak buat kalau pensyarah kata saya nak awak buat lima tema ataupun tiga tema terpulang kepada pelajar yang didapati di skrip ini tema yang menyerlah tapi jangan tinggalkan nanti tiba-tiba pemeriksa kata “eh, saya dapati skrip 18 ini memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini’’ awak kena bersedialah sebab itulah kena pastikan dulu berapa tema dan juga kalau tema Itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis 5 tema sahaja dan beri justifikasi Mengapa pilih lima sahaja, kalau tak letak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini Jadi yang ini ingat yang lagi sekali berbeza huraian dia seperti biasa seperti biasa apabila kita buat apa nama ni huraian dalam dalam bab 4 ni ni kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana.

Penanda wacana ni penting supaya ia akan kelihatan seperti penulisan akademik yang kedua macam sebelum ini setelah setelah kita dah hurai objektif. Objektif satu kemudian pastikan kita ada kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks Jadi kalau 4.0 rumusan seperti biasa dalam rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan dan tiap-tiap satu kita buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja huraian dah habis huraian Kita letak dalam rumusan kita rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh sokongan kajian dalam bab 2 dan juga kita sokong lirik ada dua cara jadi cara pertama cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis kepada terhadap yang kita punya datang nanti terus sokong kajian-kajian yang lepas dan juga sokong diri kedua kita boleh.letakkan semua dalam rumusan kemudia kita rumusakan apa keputusan kajian Kita dekat sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun ke belakang  dia dalam bab 2 dan juga sokong diri jadi rumusan ini biasanya dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak kita nak macam satu seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4. Tak mahulah macam tu jadi kita kena rumuskan apa keputusan dia segi kandungan, apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk untuk konteks apa dia apa dia dia punya rumusan dekat mana ringkas lah rumusan ni kena kita terus sokong dengan teori iaitu perkataan maknanya kita tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong .

Okey dan ayat tu seperti biasa yang macam saya kata kita ada macam kajian ini selari hampir sama ataupun kerana ini menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif. Contohnya, kajian ini didapati ini, namun berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian jadi boleh juga, maknanya ada dalam rumusan ini kita dapat lebih kurang 4,5,6 nama dariapada kajian yang ada dalam bab 2 itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk daripada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting jadi penanda wacana, rumusan dan juga ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lenkap, kalau data itu tak cukup, maknanya memang pemeriksa akan kata “eh, ini kenapa awak bagi 5 contoh sahaja? Mana pergi contoh yang lain?” walaupun memang awak letak semua data-data ini yang skrip ini awak dah letak kat belakang, walaupun dah letak kat belakang tapi pemeriksa akan baca. “Ini saya dapati bahawa ada ini, kenapa awak tak letak dalam ini?” Bersedialah dengan jawapan.jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti, saya akan masuk dalam video lain tetapi ini secara ringkas sahaja.

Jadi maknanya pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini, supaya tiada persoalan di mana pergi data itu? Mana pergi data ini? Kenapa awak tak masukkan? Awak tak masuk pun dalam batas kajian? Jadi awak tak bataskan bila awak tak bataskan bersedia dengan jawapan. Serupa juga dengan analisis untuk objektif kedua, sama juga cara dia begini, awak masukkan ke dalam buktinya dan seterusnya huraian. Tiap-tiap satu. Huraian tidak perlu ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Dan juga ada juga pelajar buat cara begini. Objektif 1, dia buat cara begini masukkan data kat tengah makna tiada dalam bentuk jadual. Kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual. Boleh. Bermakna kita Nampak perbezaan diantara objektif 1, dalam bentuk begini. Objektif kedua dia dalam bentuk jadual. Boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar, pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya pemeriksa kata “eh, awak letak macam inilah”. Terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa ini huraian hampir sama macam mana kita nak buat analisis kajian, jadi ingat macam saya kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman, bab 2 40 halaman, ini untuk Master. Kalau dia buat 2 objektif atau pelajar bachelor atau diploma. Tetapi kalau misalnya kalau pelajar PhD atau pelajar Master yang memang pensyarahnya atau penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu . ingat ini dia punya minimam 40, 40 halaman. Jadi kalau misalnya awak rasa, awak nak lebih sikit tapi pastikan dia seimbang. Sama sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objkeKtif Macam saya ulang sebelum ini, kalau contoh aktiviti ini 20 halaman, ini 50  halaman . Tiba-tiba yang objektif 3 lima sahaja halaman. Tak boleh sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif 1 dan objektif 2 ini macam terlebih-lebih kepentingannya. Jadi menunjukkan awak punya kajian ini, xara awak analisis itu adalah tidak mencukupi jadi ini tidak boleh, langsung tidak boleh pastikan dia sekata, ataupun seimbang kalau misalnya awak nak lebih ni 41, ini 48, ini 43. Boleh diterima. Hampir sama tapi tidak boleh terlalu ketara seperti ini.

Cuba bayangkan kita pelajar. Contoh, pelajar Master, PhD tidak bolehlah dia terlalu sikit. Saya jumpa ada juga, saya sebagai pemeriksa dia punya objektif 1 ada cuma 20. Tiba-tiba dia punya objektif 2 ada 2, objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tidak boleh. Ini tahap master PhD mana boleh huraian bab 4 ada banyak ini sahaja Tapi bila kita tengok tesis tu tebal, mana datangnya tebal yang kita sangkakan mestilah bab 4. Rupa-rupanya yang dia banyak dalam bab 3 Tak tahu kenapa sampai bab 3 sampai banyak Bukan ke bab 3 kena ada 8 sehingga 10 halaman sahaja. Bab 4 penting Ini menunjukkan kita punya kajian. Selama-lama, bertahun-tahun kita belajar ini yang kita dapat Ini bukti yang kita dapat sebab itu kajian kita dan kita berbeza dengan kajian semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena bangga bahawa kita dalam keputusan dan perbincangan kita dalam bab 4 ini kita ada halaman yang sebayak ini ingat minima kalau nak beza sedikit boleh, tapi ketara. Tidak boleh sebab kita nak pastikan bahawa bab 4 ini penting. Inilah menunjukkan keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira, penanda wacana perlu ambil kira. Rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dari bab 2 dan mesti juga kita ambik dari 5 tahun kebelakang dan mesti ada kaitan. Tiba-tiba, jangan pakai sokong je tapi tengok, bila pemeriksa rujuk balik tiada langsung punya kaitan antara kajian itu dengan kajian ini jadi bukti kita yang kita letak ini merupakan memang bertul-betul bukti yang ini dan mencukupi bukti kita.

 

9b. Results and Discussion Discussion

Without schedule -2 (Chapter 4)

We start with chapter 4. Results and discussions so before this, I have explained about chapter 4 of the results of the discussion and how to analyze the data using tables but this one we have another different way so the same topic is chapter 4 of our results and discussion 4.1 put the introduction as I explained before, all chapters must have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Remember if we make a length in this introduction will make it look like a study highlight so in this introduction there will be no reference because when we have a reference we will eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the data, so next we will enter 4.2.2 usually we will refer to our objectives. I give an example of this objective. The objective of the study on the textual discourse of animated folklore so this chapter 4, or the writing of this thesis regardless of social science, science, technology are almost the same for us to write in chapter 4 so here if we look here this objective recognizes the exact textual discourse as usual we will put he has a sentence in that objective. So textual discourse, copy this sentence without the initial word it identifies or analyzes so this one make sure not to put it here.

Sometimes there are students who identify the textual discourse blah blah blah at this end. It does not need to be now after the textual discourse we continue if we look at the theory before. The theory that has been explained before if we look at the theory of discourse analysis in this, we have content. We start with the content but before we want to this textual discourse data we also explain here like the preamble sentence what the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner will understand what we want to analyze so when we include the content in this we have to explain as well, explain a little what the meaning of the content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019) later after that, this is different from before, before this we start with the actual schedule we can use in other ways so for example this content that we got before from the script we said script 1 to script 30 so you and arrange all the scripts up to 30 for the coding system. We coded him 1 to 30 so we understand what the meaning or script we are referring to actually so here for example in our content there is a theme, so that theme, we can put. For example, in the script we find that script 1 (we put it) in the middle make sure he is different because his sentence is from this side to this side.

So he has evidence located in the middle and usually we put it in italic so put it in the middle later, this is an example of his sentence which is proof from the script earlier then we can put below SK1 example from script number 1 this sentence shows the theme found in the script so you can arrange the theme. An example of a I say is a family theme. Give five examples so that the content means that 4.2.1 family theme means that all the scripts are in this there is a family theme. Example or there are only 10 scripts that are family theme so you can take an example from there five examples to 10 examples the evidence is up to the supervisor put it all, so put it all so put it in the middle write SK script he has SK1 coding so we know that this whole data is a family theme so after placing SK1 family. So you make a description here SK1 above must be a description. There is evidence above so we explain through the evidence and also here after you make a description here and the evidence here you can continue to make support so you can make support from the study from chapter 2.

So the evidence in the theme is okay, this study or the evidence This family theme is supported by who you take from chapter 2, this support must also remember the study of the last five years do not want to take the 1980s. No need. Next, after making a description of this, enter the same thing SK15 for example. Then continue to make a description so that this is not in the form of a table but the difference is that we put the data that we can in the middle make sure this is the same and when placed below it is also the same line. The description is about one paragraph or two paragraphs and so this is just a theme. Next, if you want to do it, if the lecturer says I want you to make five themes or three themes, it depends on the students who are found in this script. so but you are not clear in this '' you have to be prepared because that is why you have to make sure first how many themes and also if that theme you think you want to do only three or five only make sure you put in the limitations of the study that you only analyze 5 themes and give justification Why choose only five, if you do not put justification it can not be Meaning you have to put all the themes found in this script So this one remembers that again the description is different as usual as usual when we do what this name is the description in in chapter 4 here we need to make sure that we have a discourse marker.

This discourse marker is important so that it will look like the second Academic writing like before after we have explained the objectives. Objective one then make sure we have we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the context So if 4.0 formulation as usual in this formulation even in this we already have support and each one we make support can also be one way which this we just make the description is over the description We put in the summary we formulate what is in objective 1 and here we can put we can support the study in chapter 2 and also we support the lyrics there are two ways so the first way we put support in each description of analysis to against which we have come later continue to support past studies and also second self support we can.put all in summary then we summarize what study results We are near here and we continue to support the study five years back him in chapter 2 and also support yourself so this formula usually does not need much because if we have a lot we want to be like one like copy what we have written in chapter 4. I don’t want that, so we have to formulate what his decision is in term of content, what is the theme there is then we make a formula for the context of what he is he he has a formula near where it is simple this formula we have to continue to support with theory that is, the word means we write near here in the formula we make support.

Okay and the sentence as usual as I said we have this kind of study in parallel almost the same or because this supports or is you want to put a negative word. For example, this study found this, but different from the findings of the study from the study of so many people so it is possible, the meaning is in this summary we can get about 4,5,6 names from the study in chapter 2. That is why we have this study more quality and also we refer to what is found in chapter 2. That is very important so the discourse markers, formulas and even thirdly when we do analysis make sure our analysis has complete data, if the data is not enough, meaning the examiner will say “eh, this is why you only gave 5 examples? Where did the other example go? ” even if you put all this data that this script you have put in the back, even if you put in the back but the examiner will read. "Here I find that there is this, why do not you put in this?" Be prepared with the answer. So this is about how to coding the data later, I will go into another video but this is just a brief.

So that means make sure all the evidence is in this chapter 4, so that there is no question where the data goes? Where did this data go? Why didn't you enter? You did not even enter the study limit? So you do not limit when you do not limit ready with the answer. Similar to the analysis for the second objective, the same way he is like this, you include in the evidence and then the description. Every single one. The description does not need to be very concise because of this we have a chapter. And there are also students who do it this way. Objective 1, he made this way enter the data in the middle of the meaning is not in the form of a table. Then the second objective he made in the table. Yes. Meaning we see the difference between objective 1, in this form. His second objective is in the form of a table. Yes. The point is now he is up to the students, students feel this will allow the examiner to understand easily or for example the examiner said "eh, you put it like this". It is up to the students and also your own supervisor. So I think this description is almost the same as how we want to do the analysis of the study, so remember like I said in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages, chapter 2 40 pages, this is for Master. If he makes 2 objectives or a bachelor or diploma student. But for example, if a PhD student or a Master student who is indeed a lecturer or supervisor is asked to do 3 objectives, add one more. Remember this he has a minimum of 40, 40 pages. So if for example you feel, you want a little more but make sure he is balanced. For the same reason this shows the importance of each objectif like I repeated before, if the example of this activity is 20 pages, this is 50 pages. Suddenly the objective 3 is only five pages. This reason cannot show that there is no importance for objective 3 and less importance for objective 1 and objective 2 seems to be more important. So it shows that you have this study, your analysis is not enough so this can not, can not be sure he is even, or balanced if for example you want more ni 41, this 48, this 43. Acceptable. Almost the same but should not be too noticeable like this.

Try to imagine us students. For example, a Master, PhD student should not be too little. I found there too, I as an examiner he has objective 1 there are only 20. Suddenly he has objective 2 there are 2, objective 3 there is 1 because he said he just wanted to list. No way. This is the PhD master level where can the description of chapter 4 have a lot of this only but when we look at the thesis is thick, where does the thickness come from which we think must be chapter 4. Apparently he is a lot in chapter 3 I do not know why up to chapter 3 to a lot not to chapter 3 should have 8 to 10 pages only. Chapter 4 important this shows we have a study. Over the years, the years we learn this we get this is the proof we get that is why our study and we are different from the study of everyone in this one world that is why we should be proud that we are in our decisions and discussions in this chapter 4 we there are pages like this that remember a little if you want to be a little different, but noticeable. There can be no reason for us to make sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study so this should be taken into account, discourse markers should be taken into account. The conclusion must have the support of the study from chapter 2 and we must also be ambiguous from the last 5 years and must be relevant. Suddenly, do not use support but look, when the examiner refers back there is no direct connection between the study and this study so our evidence that we put this is indeed this evidence and our evidence is sufficient.

Rujukan : https://youtu.be/wYCr_4bKfxM 

 

 

 


BUKTI KEHADIRAN:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER IKMAL 197345 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Pada hari ini saya ingin berkongsi kepada semu...