Isnin, 14 Disember 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

M7- QUOTATION

 NAZRUL 196202                        IKMAL  197345

 

Bil

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1.

It makes me feel better when I just let things go.

 

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila hanya membiarkan perkara pergi

Saya berasa lebih baik apabila melepaskannya pergi

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila melepaskannya pergi

 

Alim mempunyai banyak buku cerita yang dihadiahkan oleh bapa, ibu, abang dan kakak. Alim menyusun semua buku mengikut abjad. Alim suka menyusun dan mengemas buku setiap hari. Alim akan membaca buku pada waktu petang dan malam. Kadang-kadang Alim akan memberikan buku cerita kepada jiran sebelah rumah. Alim suka berkongsi dengan jiran. Jiran sebelah mempunyai seorang anak lelaki bernama Sulaiman. Sulaiman berumur 9 tahun dan bersekolah di sekolah yang sama dengan Alim. (Cerita Sosial 5: Jiran: hlm 27: 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu mencapai

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya namun semakin banyak saya bekerja, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai

 

 

 

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tengah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: hlm 25: 6)

 

 

 

 

 

 

3.

Nature makes me feel bless every day.

 

Alam semula jadi membuatkan saya berasa rahmat setiap hari

Alam semula jadi membuatkan saya berasa bersyukur setiap hari

Alam semulajadi membuatkan saya bersyukur setiap hari

 

Pada hari ahad yang lalu, bapa Alim membawa pulang banyak  buah-buahan. Bapa telah membeli buah-buahan dari pasar tani. Bapa tahu, Alim, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan tempatan. Ada buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi. (Cerita Sosial 2: Saya yang istimewa: hlm 23: 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

 

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain

Kehilangan seseorang akan membuat anda rasa bersyukur bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain

 

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya. (Cerita Sosial 2: Saya yang istimewa: hlm 24: 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Feeling bless with what I have today.

 

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini

Rasa bersyukur dengan apa yang saya miliki hari ini.  

 

Di dalam sebuah rumah kecil, tinggal seorang budak lelaki berumur 9 tahun. Dia sedang tersenyum sambil memandang ke arah gambar di dinding. Budak lelaki itu bernama Alim. Dia mempunyai seorang bapa, ibu, abang, kakak dan adik perempuan Mereka keluarga yang penyayang. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: hlm 24: 12)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

I will always try my best to be a better person every day.

 

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Saya akan sentiasa mencuba yang terbaik untuk menjadi orang yang berguna setiap hari.

Saya akan cuba sehabis baik untuk menjadi yang terbaik setiap hari.

Saya akan cuba sehabis baik untuk menjadi yang terbaik setiap hari.

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya : hlm 25: 9)

 

 

7.

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

 

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Meminta maaf adalah perkara yang berat untuk dilakukan.

Meminta maaf adalah sesuatu yang sukar dilakukan dalam diri kita.

Meminta maaf adalah sesuatu yang sukar dilakukan dalam diri kita.

“Alim, mari ibi tolong!,” seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan ke arah Alim. Alim resah dan berjalan ke hulu dan ke hilir. (Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: hlm 25:5)

 

 

 

 

 

8.

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

 

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Saya memafkan anda pada hari ini, esok dan hari-hari berikutnya.

Saya maafkan anda pada hari ini, esok dan hari-hari berikutnya.

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum. (Cerita Sosial 2 : Saya yang Istiemewa: hlm 25:7)

 

 

9.

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Berlaku jujur dalam semua perkara yang anda lakukan.

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya. (Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa : hlm 24:2)

 

 

 

10.

Remind yourself every day that you are a good person.

 

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

 

Pesan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

“Sama-sama Mak cik. Ibu kata, berkongsi itu perbuatan yang baik. Ibu juga pesan, Sulaiman jiran yang baik. Mak Cik Timah pun baik. Pak cik Yakub pun baik. Kita semua mesti baik dengan jiran,” jawab Alim sambil menganggukkan kepala. ( Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: hlm 24:5)

 

 

 

RUJUKAN: NORAEIN MANSOR & NORMALIZA ABD RAHIM (2017). 200 QUOTATION. TERENGGANU: UMT


RUJUKAN: NORMALIZA ABD RAHIM. KAJIAN WACANA DAN STRATEGI KOMUNIKASI (TEORI DAN APLIKASI). TERENGGANU: UMT




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER IKMAL 197345 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Pada hari ini saya ingin berkongsi kepada semu...