TERJEMAHAN TRANSKRIPSI VIDEO YOUTUBE
9a. Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)
Okey sekarang kita pergi kepada Bab 4 ya bab 4 ini kalau kita lihat bab 4 ni sebenarnya kita buat analisis Inilah yang dikatakan bab ataupun kajian awak penulisan awak sendiri apa yang awak kaji selama bertahun-tahun. Inilah hasilnya jadi dalam bab 4 ni kalau kita lihat dalam buku ini. Kita sebenarnya kalau bab 4 ni kalau kita ada pengenalan kemudian kita ada analisis objektif 1 kemudian analisis objektif 2, analisis objekif 3, rumusan dan kesimpulan. Okey kalau Kita tengok sekarang ya. Contohnya kita ada kalau kita Berbalik kepada Kajian yang tadi ya kajian kita yang tadi iaitu kajian Wacana Tekstual Skrip Anamasi Cerita Rakyat Melayu jadi 4.1 pengenalan seperti biasa Pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam bab ini. Jangan keliru ya, biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap dulu bukan lagi tak perlu tak perlu ada rujukan pengenalan ni kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu kita jangan bagi dia keliru kadang-kadang bila dia letak ada pulak rujukan dah jadi rupa macam bab 2 sorotan kajian pula ya. Jadi sekarang ini bahagian pengenalan satu perenggan kan kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita yang pertama mengenal pasti Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu. Jadi tajuk kita ini kita sebenarnya ambil daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif perkataan mengenal pasti dah tak ada.
Jadi kita terus kepada wacana tekstual. Okey sambung Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu ini tajuk dia okey. Dalam tajuk dia ni awak dah letak, bab mana kita bila pemeriksa tengok "ooo ini dia merujuk kepada objektif 1". Jadi sekarang ini bila awak dah ambil tajuk ini awak akan menggunakan teori, teori tu kita nak bincangkan dalam bab 3 tadi. Jadi kita nak menggunakan teori. Kita bila analisis kita perlu guna teori jika tiada teori macam seolah-olah kita tidak ada berpegang kepada apa sahaja bermakna, longgar tu nanti jadi kita punya huraian analisis kita jadi salah. Jadi sekarang ini kita akan merujuk kepada teori contohnya Wancana tekstual kita akan guna teori analisis wacana yang dicadangkan oleh contohnya ya. Sekejap saya tunjukkan. Kejap ya Okey. Contohnya kita ambil teori analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Jadi sekarang teori analisis wacana normaliza. Abd Rahim 2019. Jadi teori analisis wacana normaliza ni terbahagi kepada tiga elemen ni analisis wacana iaitu kandungan, konteks dan juga andaian. Okey kandungan ini kita ada tema yang ini kita ada tatabahasa. Kemudian kita ada latar kita ada emosi. Kemudian di sini kita ada pendapat perujukan dan juga persoalan. Okey oleh kerana data yang kita nak analisis dalam bab 4 ni kita nak menggunakan teori analisis wacana. Jadi kita kena rujuk, kita kena tulis beginilah. Setelah kita tulis tajuk ini, kita terus pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis ya apakah elemen dia terus dekat dalam ni. Hal ini kerana pemeriksa bila dia tengok, "oh kajian ini memang merujuk kepada teori".
Jadi itu yang betul, jadi kandungan, dalam kandungan itu maknanya sekarang awak buat keputusan bahawa setiap elemen ni awak kena sediakan lima bukti. Jadi bukti tu kita dah dapat daripada skrip tadi. Jadi kandungan apa, kemudian daripada kandungan daripada skrip, awak dah ada data-data yang awak dapat tu tadi ya. Jadi contohnya awak dah ada sistem coding ya. Macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat awak ada skrip. Awak ambil lebih kurang 30 skrip animasi dan awak nomborkan skrip animasi itu dengan menggunakan coding skrip. Okey skrip SK ke. Ni terpulang ya skrip satu sehingga SK 30. Jadi awak ada SK 1 hingga SK 30. Jadi sekarang ini awak boleh letak jadi maknanya daripada 30 itu tadi 3o contoh itu tadi. Awak cuma nak ambil lima contoh, sedangkan yang lain tu memang ada tapi yang itu kita letak kat lampiran kita tak boleh nak nak murai sampai 30 tu saya rasa ada empat lima jilik nanti awak punya tesis. Jadi sekarang ini contohnya ya, ini apa nama skrip. Okey yang ini dia punya tema. Okey sebab tadi bawah kandungan ialah tema. Jadi sekarang contohnya awak letak skrip SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, sebab yang ini yang awak peroleh. Kejap ya. yang ini awak boleh letak jadual satu. Okey tema kekeluargaan contoh ya. Sebab awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip ini awak dah kenal pasti ada contohnya, 5 tema.
Lima tema yang menyerah dalam Skrip ini. Jadi daripada tema kekeluargaan dan adalah tema-tema yang lain jadi daripada tema kekeluargaan, awak dapati bahawa skrip yang lima ini yang nampak menyerlah jadi awak ambil yang skrip 10 kemudian awak letak tema apa. Memanglah kita letak tema kekeluargaan bermakna kekeluargaan. Kemudian kekeluargaan lagi tapi walaupun semua ini kekeluargaan. Tetapi awak kena pastikan bahawa dari segi macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita dan rakyat ini. Kadang-kadang dari segi kekeluargaan tu contohnya cerita pipit dengan cenderawasih ya. Burung cenderawasih itu dengan anak dia bermakna 2 sahaja. Keluarga ni itu jadi maknanya di sini kekeluargaan awak letak dia punya watak. Okey cenderawasih dan anaknya contohnya. Okey yang kekeluargaan SK13 nak cerita yang SK13 pula kekeluargaan apa watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut jadi awak senaraikan. Kemudian bawah jadual 1 di bawah inilah yang awak buat huraian iaitu jadual 1 di atas. Okey menunjukkan tema kekeluargaan, kemudian dalam sini Awak huraikan satu-satu ini. Jelaskan tentang tema kekeluargaan tentang skrip ke 10 ini tentang watak oleh cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itulah awak kena ambil ayat dalam skrip itu, ayat dalam itu yang dan ditunjukkan di sini sebagai bukti letak kat sini. "Ayat ini menunjukkan kekeluargaan" yang mana cenderawasih dia telah contohnya lah dia telah memberi Anak dia makan. Contoh dia dengan dengan penuh kasih sayang sebab ayat dalam skrip untuk menunjukkan sebegitu.
Jadi kemudian awak jelaskan. Kemudian setelah awak dah kenal pasti tema kekeluargaan itu berikan awak punya pendapat. Pendapat awak pula, apa yang awak dapat dibahawa adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana contoh menunjukkan kekeluargaan contohnya pemburu dengan anaknya di rumah dengan isteri ataupun contohnya pengail ikan. Ha jadi itu yang awak kena buat jadi serta dengan pendapat. Jadi pendapat ni, biasanya pelajar dia boleh tulis ya. Hal ini berkemungkinan perkataan ini. Hal ini berkemungkinan, sebab ini daripada pendapat awak jadi pendapat ni kita boleh menggunakan perkataan hal ini berkemungkinan "burung cendrawasih seekor burung yang sangat penyayang terhadap anaknya kerana burung cenderawasih didapati sentiasa berada disisi anaknya. Jadi Itulah pendapat awak tu kan. Jadi awak huraikan sampai habis. Kemudian belum habis di situ lagi, kemudian jadual yang kedua pula. Jadual kedua pula tema lain pula serupa juga huraian yang ini. Yang bahagian huraian yang ini dia bukan dalam satu perenggan, biasanya dia letak dalam dua perenggan. Kita pecahkanlah sebab kalau tidak nanti dia jadi terlalu panjang dia akan pergi ke satu halaman dua halaman sampai macam tu. Jadi dan jadual 2, jadi sekarang untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada lima jadual Okey 5 jadual, ini dah 5 dah belum masuk lagi yang bahagian yang kedua Iaitu yang kita nak huraikan dia punya mengikut teori ini iaitu konteks. Ini baru bahagian ini jadi maknanya sekarang 4.2.1. Ni sekarang kita masuk 4.2.2. poin 2 ini baru masuk konteks. Bila awak dah letak konteks ini, awak huraikan dulu okey. Huraikan apa itu konteks, menurut normaliza Abdul Rahim 2019. Serupa juga yang tadi saya lupa nak bagi tahu ya di sini nanti awak kena huraikan apa maksud kandungan menurut teori analisis wacana normaliza Abdul Rahim 2019. Huraikan sedikit di sini baru nak masuk jadual. Serupa juga yang ini maknanya masuk kat sini huraikan apa makna konteks menurut teori analisis wacana Nurhaliza Abdul Rahim. Kemudian barulah awak bahagikan kepada yang ini. Yang ini oleh kerana bawah elemen konteks ada tiga jadi menurut teori ini kalau tatabahasa ni sangat luas. Terpulanglah kepada pelajar contoh memilih tiga tatabahasa 3 latar 3 emosi. Jadi terpulanglah sebab tatabahasa besar jadi,terpulang kepada teks itu. Jadi sekarang dalam skrip itu awak rasa ini banyak ke yang itu banyak ke jadi itulah yang buat kajian. Kalau macam latar ini terbahagi latar masa latar tempat dan latar masyarakat. Emosi, positif, negatif, jadi yang ini awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak jadi maknanya awak kena pastikan Sistem penomboran dia biar betul.
Jadi sekarang ini konteks kita dah hasil apa itu konteks. Jadi 4.2.1, kita masuk tatabahasa dalam nota tatabahasa, huraikan dulu apa itu tatabahasa. Jadi menurut siapa siapa-siapa tahun berapa tatabahasa ni, tapi kajian ini berfokus kepada tiga sahaja. Jadi apa dia, jadi yang ini memang banyaklah kalau tak ada sistem penomboran nanti kita akan keliru. Ini barulah kita pecahkan kepada apa dia untuk bawah tatabahasa ni jadi kita ambil tiga sahaja yang bawah tatabahasa. Jadi awak nak fokus kepada apa sekarang ni kalau tatabahasa. Kemudian seperti biasa ada subtopik, huraikan sikit apa makna tu. Kemudian yang ini barulah awak masukkan data, ingat ye dah masukkan data tu, ingat ye data semua jadual dalam tesis perlu ada garis yang melintang sahaja yang menegak tidak perlu ada. Jadi letak kat sini jadual dan hurai. Jadual ni Nombor ni sambung balik tadi. Tadi jadual dah sampai 5 ni sekarang 6. Jadi untuk tatabahasa ni oleh kerana awak kena ambil 3, jadi awak boleh, ni tiga ni data bahasa ni subtopik ni ada 3.Jadi awak boleh sediakan tiga jadual.
Tiga jadual untuk tatabahasa, tiga jadual untuk, maknanya latar ada 3 ni. 3 untuk latar masa 3 untuk tempat 3 untuk ni, emosi pun sama 3 positif 3 negatif. Jadi huraikan ingat perlu dia bila kita tulis kita kena tulis jadual 6 di atas. Sebab ada pelajar yang ditulis jadual 6 menunjukkan, dah kita pula sebagai pemeriksa kita tercari-cari, mana pula pergi jadual di atas ke kat bawah. Jadi tak boleh kena tulis kalau di bawah di bawah di atas di atas dan huraian. Sebab itulah bab 4 sistem penomboran ini penting kerana kita nak tahu sama ada Ia adalah subtopik atau sub-sub topik macam ni hah. Kan kita sub topik ini. Ini anak kepada ni jadi sub-sub topik macam ni. Jadi anak dia sub-sub topik jadi anak kepada ni jadi sub sub-sub topik. Jadi bila ada nombor kita dah, Oh ini sebenarnya bawah kategori yang ini. Ini contoh huraian Jadi kalau contoh ni sekarang yang lain tu sama. Jadi sekarang objektif kajian ini, kita ada dua nombor satu tadi menganalisis wacana tekstual. Jadi dia ambil dua ini dengan mengajukan dua elemen pertama dengan elemen kedua teori analisis wacana. Kemudian objektif tiga menggunakan teori elemen ketiga daripada analisis wacana iaitu andaian. Yang mana dia temubual pelajar dan beri komen tentang skrip animasi cerita rakyat. Jadi dia pecahkan yang ini sajalah , makna ini tak perlu lagi dah ini untuk objektif satu, ini untuk objektif kedua. Jadi lebih jelas ya. Jadi sekarang ini kalau kita lihat, habis je dia tadi kandungan dah siap. Okey kandungan dah siap. Bermakna konteks dah siap, bermakna dah siap objektif satu. Jadi setelah itu bermakna awak kena letak dia punya rumusan.
Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks jadi tulis rumusan sini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting ya. Yang mana perlu sokong kajian daripada bab dalam bab dua. Sebab bab dua tu tadi ialah sorotan Kajian yang berkaitan dengan kajian kitakan. Kena sokonglah, kemudian kita kena sokong dengan teori. Jadi kena sokong dengan Teori contohnya analisis yang awka buat ni tadi disokong dengan teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019. Jadi sokongan dengan teori, jadi apa ni awak rumuskan, tengok sama tak jadi perkataan contohnya, perkataan selari, kajian ini selari , kajian ini hampir sama, kajian ini apa lagi. Jadi perkataan-perkataan ini yang awak kena pilih bersesuaian yang bertepatan ataupun kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blablabla yaitu dalam bab2. Jadi kena letak sokongan ini letaklah kajian. Tapi sokongan, ingat ya sokongan kajian haruslah daripada kajian 5 tahun terkini sahaja. Okey pastikan 5 tahun terkini saja, kalau sekarang ini contoh 2020 jadi tahun terkini ialah jadi lima tahun kebelakang. Jadi lima tahun kebelakang bermakna sampai 2016 sahaja. Jangan sokong Kajian yang beribu 2010, 2009, 1980-an la. Sebab kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian memang dah tentang wacana contohnya banyak telah banyak dilakukan sejak dulu lagi. Animasi pun banyak tetapi Animasi cerita rakyat pun banyak , tapi cerita rakyat yang luar negaralah.Jadi kita kena yang terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan up to date ya dan terkini. Jadi itu sangat penting Jadi sekarang ini baru rumusan untuk objektif satu. Kalau kita masuk rumusan untuk objektif dua pula kalau kita masuk objektif dua pula bermakna kita masihlah ada rumusan 4.3. Objektif 2 tadi dia tulis dekat sini tadi menganalisis kesan menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat. Jadi maknanya kat sini kesan, jangan tulis perkataan analisis Ya. Kesan krip blablablablabla, ayat yang awak dapat daripada atas tu. Kemudian barulah awak letak andaian.
Okey huraikan sikit dulu apa maksud andaian menurut normaliza Abdul Rahim 2019, andaian bla bla bla bla bla bla. Okey kemudian dah masuk andaian tu barulah kita nak masuk kepada yang ini, pendapat. Ini ialah sub topik untuk pendapat. Jadi huraikan dulu, huraikan apa menurut normaliza abd Rahim, pendapat ppa dia merujuk. Pendapat tu apa dia, beri definisi menurut normaliza abd Rahim tu. Setelah ni barulah ada jadual ini jadual ini. Jadi tiap-tiap satu tu awak boleh bagi dia punya bukti daripada perbualan kanak-kanak itu tadi. Di sini juga awak kena pakai sistem coding. Cording bahasa eh, ni bukan coding sisstem coding komputer sains. Tadi kita dah ada coding untuk skrip. Sekarang kita kena ambil coding untuk sampel kajian. Iaitu sebab kita dah nak temubual pelajar sekolah rendah. Sekolah rendah contoh kita ambil 30 orang. Adakah kita nak tulis S1 sehingga S30. Jadi ini yang awak kena letak kat dalam analisis bab 3, macam mana yang sistem coding awak ni hah. Jadi yang ini awak buat keputusan sendiri. Ini cuma cadangan. Jadi awak letaklah kat sini S1 ke, daripada apa yang awak dapati. Jadi semua data-data perolehi ni memang kita kena letak dekat belakang kat lampiran. Namun yang kita letak kat sini cuma yang berkaitan saja sebab ada yang ayat yang tidak menunjukkan pendapat, ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan, ada ayat tidak menunjukkan persoalan iaitu bentuk daripada analisis teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019. Jadi awak pilih, pilih mana yang sesuai sahaja.
Jadi diakhirnya juga jangan lupa kita akan letak rumusan, nombor tu 4.3.2 rumusan. Rumuskan balik apa ada tentang dapatan atau keputusan kajian awak dapat daripada objektif 2 dan ingat seperti yang tadi juga rumusan itu, awak kena sokong dengan kajian. Kajian lima tahun Kebelakangan saja. Kemudian sokong dengan teori. Okey mesti ada bermakna di sini yang kita akan sokong daripada keputusan kajian ini kita akan sokong. Kemudian ini akhirnya ialah 4.4 barulah kesimpulan.
Okey dalam kesimpulan, saya jelaskan lagi sekali, ayat akhir mestilah kita cerita tentang apa yang ada dalam bab seterusnya. Ini adalah supaya ada kesinambungan diantara 2 bab dan bab 5 contohnya ayat akhir bab terusnya Apa dia bla bla bla bla bla bla bla dan sambungnya. Yang ini tentang yang rumusan saya kata rumusan habis daripada huraian rumusan ini sebenarnya terpulang kepada pensyarah. Ada pensyarah dia tidak mahu letak rumusan di akhir setelah kita analisis. Dia sekadar ada yang disokong kajian pada tiap tiap, tiap tiap huraian tu disokong itu terpulang kepada pensyarah. Sebab bagi saya mudah sahaja, apa kita rumuskan Kita ulang balik kemudian kita sokonglah. Sama juga kalau kita letak dalam tu , kalau kita ada letak dalam tu juga, kadang-kadang ya saya dapati Sebab saya katakan ni. Saya dah pasti ada pelajar yang dia memang sokong setiap kali dia orang huraian tentang pendapat. Contohnya disokong dah lepas tu dia orang pun rujukan dia sokong lagi ni ni disokong lagi. Saya tengok ayat dia sama, ayat dia sama apa yang disokong pun orang yang sama. Jadi benda tu macam seolah-olah macam contoh macam tak ada usaha sangat dia untuk membuat ayat yang berbeza jadi pastikan di sini ayat mestilah berbeza dengan ayat di atas. Sebab yang ini penting ialah kita nak merumuskan apa keputusan Kajian yang kita peroleh daripada sini. Okey untuk bab 4 Ini .Okey oleh kerana kita ada dua objektif, objektif satu ingat ya bang empat ni kita punya. Kita yang analisis ini kita punya kita memang beza dengan orang lain. Ini yang kita usaha selama ni, inilah kita satu berbual orang, kita usaha pergi cari budak-budak sekolah tunggu luar pagar kita. Walaupun sebenarnya sepatutnya ambil kebenaran dekat cikgu sekolah tapi kena keluar daripada sekolah sebab bawa salah surat. Jadi kita kene tunggu pula luar sekolah, kena tunggu luar sekolah mak bapa halau pula. Bertabah jadi penyelidik ni ye. Jadi contohnya daripada objektif satu ini 40 halaman untuk objektif satu sahaja. Objektif 2, 40 ini untuk Master. Master 40+40= 80. Kalau PHD kita dah masuk lagi 40, bermakna 120. Yang ini ingat ye dalam tiap-tiap halaman ni tak bolehlah awak letak, ala objektif satu 20 jelah. Tapi objektif 2 kan saya analisis banyak gila. Saya letak 70 lah, tak bolehlah. Lepas tu tiba-tiba sikit je macam tak laratlah jari ni nak tekan laptop. 10 jelah, dah salah dah. Nampak sangat bahawa objektif satu ni lebih penting daripada objektif 2 dan 3 . Jadi dah sanalah di sini, kita mesti sama supaya setiap objektif kita ini , mesti sama taraf pentingnya. Jadi janganlah tiba-tiba objektif 3 jadi tak penting. Biasanya objektifnya akhir tu lagi penting itu yang menunjukkan kebaharuan. Jadi ini yang penting. Jadi kalau memang mesti ni kalau nak lari sikit pun bolehlah macam contohnya objektif satu, 41 objektif 2 Okeylah 39, objektif 3 alamak terlebih 43 bolehlah. Tapi jangan ketara sampai macam ni bila macam ni kita dah nampaklah kepentingan tu sangat berbeza.
Jadi macam seolah-olah baik tak payah wujud je objektif satu. Objektif 3, buang jelah baik tak payah ada. Tiba-tiba kajian ada satu je objektif lah Prof itu memanglah saya tak tahu nak cakap apa Kan . Saya kata buatlah Universiti sendiri. Okey jadi sekarang ini pastikan bab 4 ni ingat ya kita punya. Bila kita punya kita rasa bangga, penulisan tu kena cantik dalam bab ini ya. Semua bab dalam tesis saya akan ulang untuk semua, perlu ada penanda wacana. Penanda wacana ini kalau tak ada dah tak jadi dah penulisan Akademik. Ini sangat pentingnya penanda wacana kalau tengok daripada dalam buku ini , kita saya ada senaraikan penanda wacana yang awak boleh pakai. Biasa pelajar di suka sangat nak tahu apa tau. Dia suka sangat perkataan "oleh itu". "Oleh itu" jelah memanjang yang jumpa sepanjang-panjang .Ni nampak ni ada penanda wacana ada beratus-ratus penanda wacana. Silalah gunakan semuanya, kita boleh gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan Akademik dan bila kita baca tesis tu alah sejuknya lah hati membaca tesis ni kan. Jadi Bukankah gunakan penanda wacana, tetapi ada masalah pula adalah Pelajar ni tesis ni saya baca memang dia pakai penanda wacana, sangat bagus. Tak tahulah Bukan daripada buku saya kut dia ambil penanda wacana ni daripada Internet ke apa ke. Tetapi tengok Memang tak jadi maksud saya penanda wacana tu tak kena dengan ayat tu. Jadi macam ni memang perkataan tu memang orang kata apa tak pernah didengar lah oleh masyarakat. Jadi bila tak pernah dengar contohnya memang jaranglah pernah dengar tapi jarang digunakan macam contohkan perkataan saya ambil contoh ya.
Namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah bla bla bla bla. Tapi itu penanda wacana tu untuk ayat pertama okeylah tu cantik dah tu tiba-tiba ayat yang seterusnya tu dia dah jadi tak betul dah. Apa bendalah yang dia buat dengan dia kan. Tak kena dengan pemilihan penanda wacana itu. Maka adalah wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan. Jangan guna perkataan "Oleh itu" daripada halaman 1 sampai halaman akhir. Ini penanda wacana saya akan ulang untuk semua bab juga ya dalam video ni saya akan ulang semua sekali supaya menjadi peringatan kepada pelajar ya. Okey jadi saya rasa bab 4 ni dah okey, jadi jika saya dah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan jadual-jadual ini juga ni. Jadi ingat dengan jadual ni jangan ya, kalau bolehlah ada pelajar dia suka buat macam ni tau jadual ini oleh kerana jadual bab 4.
Dia buat jadual 4.1, jadual 4.2, jadual 4.3. Boleh tak ada masalah, itu terpulang kepada pelajar dan juga terpulang kepada persetujuan pensyarah. Jadi itu pelbagai. Tetapi pastikan bahawa macam ni , bila kita buat macam tu memang pensyarah bersetuju awak punya penyelia. Awak pun rasa macam cantiknya letak 4.1 tetapi pemeriksa yang melihat atau baca tesis awak adalah orang yang berbeza. Itu yang kata sekolah yang berlainan "School of though" . Jadi bila school of though itu berbeza bermakna mungkin saya punya pemikiran cara saya adalah begini begini begini. Cara bersyarah tu begini-begini. Cara buat pelajar lagilah bukan saja begini begini begitu dan sebagainya sebab pelajar ni kan dia macam kreatif sikit kan.Jadi terpulang yang penting ialah kita bila buat kita nak pastikan bahawa mudah untuk memeriksa tu baca dan mudah pemeriksa tu faham apa benda yang kita nak cakap kan. Kita jangan bagi dia susah, kalau dia susah nanti kita kena buat tesis ni lagi sekali Alamat lah kita bergraduat lagi lima tahun akan datang ya. Jadi jangan, Kita ingat ya memang kita, kita seboleh-bolehnya jangan terlalu lama buat tesis ye. Tulis menulis ni kerana bila terlalu lama kita akan rasa macam kita rasa sangsi. Betul ke yang saya buat selama ni, ke saya ni berpura-pura ke angan-angan ke pura-puraan pandai ke. Ha dah tak pastilah ya Okey saya rasa ini saja untuk bab bab 4 ya.
9a. Decisions and Discussions (Chapter 4)
Okay now we go to Chapter 4 yes this chapter 4 if we see chapter 4 in fact we do this analysis which is said to be chapter or your own study of what you have studied for many years.This is the result so in chapter 4 if we see it in this book.We actually if chapter 4 is if we have an introduction then we have an objective analysis 1 then objective analysis 2, objective analysis 3, formulation and conclusion.Okok if We look at it now yes.For example, if we revert to a study that is what is our previous study, namely the Textual Discourse study of Malay Folk Story Anamasi Script so 4.1 introduction as usual Introduction we want to introduce what is in this chapter.Don't be confused yes, usually the student ni he goes to put the introduction ready first no longer needs no reference to introduce what's in that chapter we don't for him to be confused sometimes when he puts a reference point dah so looks like chapter 2 highlights of the study yes.So now the introduction section of one paragraph we enter 4.2 i.e. we are starting to look back at our objective of identifying the Textual Discourse of Malay Story Animations.So our title is this we actually take out of the objective. So when we take the objective of the word identifying dah is not available.
So we go straight to the textual discourse. Okey continues this Malay Folk Story Animation Script title he okey.In the title he ni you lay, which chapter we are when the inspector sees "ooo this he refers to objective 1".So now when you take this title you will use the theory, the theory we want to discuss in chapter 3.So we want to use the theory. We when our analysis needs to use the theory if there is no theory as if we weren't there sticking to anything meaningful, loose tu later so we have a description of our analysis so wrong.So now we will refer to the theory for example Wancana textual we will use the theory of discourse analysis suggested by for example yes.A moment I showed it. Yes Okey's cruel. For example we take the theory of Normaliza discourse analysis Abd Rahim 2019.So now the theory analysis of normaliza discourse.Abd Rahim 2019.So the theory of normal discourse analysis is divided into three elements of discourse analysis i.e. content, context and assumptions.Okies of this content we have this theme we have grammar.Then we have our background there is emotion. Then here we have a persuasive opinion as well as the question.Okioy because of the data we want to analyze in chapter 4th we want to use discourse analysis theory.So we have to refer, we have to write this way. Once we wrote this title, we continued to go to 4.2.1 i.e. content.We have to write yes what elements he continues to be close in ni.This is because the examiner when he sees it, "oh this study is indeed referring to the theory".
So that's right, so the content, in that content means now you decide that every element of you have to prepare five evidences.So our proof is able to get from the script earlier. So what content, then from the content from the script, you've got the data you got yes.So for example, you have a coding system yes. For example now the animated script of your folk story has a script.You take approximately 30 animated scripts and number the animated script using the script coding.Okey script SK to. Ni is up yes script one up to SK 30.So you have SK 1 to SK 30.So now you can put it so meaning of the 30th example earlier. You just want to take five examples, whereas others are there but that we put an attachment we can't want to murai up to 30 tu I think there are four different jilik later on to have a thesis.So now this is for example yes, this is what the name of the script is. This okokell he had a theme.Okoky reasons below content are themes. So now for example you put the SK10, SK13, SK 20, SK 23, SK, which is why you get it.The plure ya.this one you can put a table of one. Okey family theme example yes.Because you've identified yourself from these 30 scripts you identify for example, 5 themes.
Five themes that give up in this Script. So from family themes and are other themes so out of family themes, you find that this five-script that looks highlights so you take the script 10 then you put what theme is.Indeed, we put the theme on family meaning family. Then family again but despite all this family.But you need to make sure that in terms of what family themes have because these stories and people are sometimes in terms of family for example the pipit story with souvenirs yes.The souvenir bird with the child he means only 2. The family so it means that here your family puts him to have a character.Okey souvenirs and her son for example. Okey family SK13 wants a story that SK13 is a family of what characters show the family so you list. Then under table 1 below is what you made a description of table 1 above.Okey shows a family theme, then in here You describe this one.Explain about family themes about this 10th script about the character by the souvenir and his son.How to demonstrate family themes. That's why you've got to take a verse in that script, a verse in that one and shown here as proof of put kat here."This verse shows family" for which souvenirs he has for example is that he has given The Child he eats.An example of him lovingly causes a verse in a script to show it this.
So then you explain. Then once you have identified the theme of the family, you have an opinion.Your opinion, what you can be brought about is this showing family.Such examples indicate family for example hunters with his son at home with his wife or for example fish referees.Ha so that's what you've got to do so as well as with opinions.So opinion ni, usually the student he can write yes. This is probably the word.This is probably the reason for this from your opinion so that my opinion can use this word is probably "the bird of a very caring bird against its offspring because the souvenir bird is found to always be at its child's fill.So that's your opinion. So you describe until exhausted.Then it hasn't finished there yet, then the second schedule anyway.The second table, on the other hand, is similar to this description. Which part of this description he is not in one paragraph, usually he puts in two paragraphs.We break down because otherwise he is so too long he will go to a two-page page until sort of tu.So and table 2, so now for the content alone that theme you have in five tables Okey 5 tables, this is dah 5 dah not yet the second part of which is what we want to describe him have according to this theory i.e. context.This is new this section so its meaning now means 4.2.1.Ni now we're in 4.2.2.this 2 point just enters context. When you put this context in, you describe the okey first.Describe what context is, according to normaliza Abdul Rahim 2019.Similarly as well that I forget to know yes here you have to describe what the content means according to the theory of normal discourse analysis Abdul Rahim 2019. Describe a little here just getting in Schedule. Similarly, this meaning that enters kat here describes what context means according to Nurhaliza Abdul Rahim's discourse analysis theory.Then you've divided it into this one. This is because the bottom of the context element there are three so according to this theory if the grammar is very wide.It is up to the sample students choosing three 3-background 3 emotional backgrounds. So it's up to the reason for big grammar so, it's up to that text.So now in that script you taste this a lot to that one a lot into so that's what do the study.If this background is divided into backgrounds and backgrounds of society.Emotions, positive, negative, so this one you can continue to divide.This one has a lot so meaning you've got to make sure the numbering system he let right.
So now our context is dah the result of what is context.So 4.2.1, we enter grammar in grammar notes, describing first what is grammar.So according to whoever year how grammar is, but this study focuses on three only.So what is he, so this is indeed a lot if there is no numbering system later we will be confused.This is just that we break down into what he is for under-grammar so we take the only three under grammar.So you want to focus on what you are now if grammar.Then as always there is the subtopic, describe a little what the meaning of tu.Then this one you just entered the data, remember ye insert the data tu, remember ye the data of all tables in the thesis there should be a hovering line alone that vertical does not need to be available.So put here a table and parse. Table ni Number to resume earlier.Earlier the schedule is up to 5 ni now 6.So for grammar ni because you need to take 3, so you can, ni three ni language data ni subtopic is available 3.So you can set up three tables.
Three tables for grammar, three tables for, meaning the background has 3 ni.3 for 3 timeline for 3 places for ni, emotions are equal to 3 positive 3 negatives.So describe the need to remember him when we write we write table 6 above.Because there are students written table 6 shows, dah we are as our inspectors are looking for, which in turn goes the table above to the bottom.So it is not possible to write if below below above and a description.That's why chapter 4 of this numbering system is important because we want to know whether It is subtopic or sub-sub-topic like ni hah.Kan we sublicate this topic. This is the son of this so sub-topics like this. So her son sub-sub-topic so son of ni so sub-topic sub-topic.So when there are numbers we've got, Oh this is actually under this category.This is an example of a description So if the example is now the other one is the same.So now the objectives of this review, we have two number ones earlier analyzing textual discourse.So he took these two by asking the first two elements with a second element of discourse analysis theory.Then the objective of three uses the theory of the third element of discourse analysis i.e. assumptions.Which he interviews students and comments on the animated script of the folk story.So he broke this one alone, this meaning no longer needs to be this for the objective of one, this is for the second objective.So it's clearer yes. So now if we see, exhausted je he's last the contents of dah ready.Okby content is ready. Meaning that the context is ready, meaning dah is completed objective one.So after that means you have got a formula.
Formula for one objective i.e. formulation for content and context so write a formula here in a paragraph.In this very important yes. Which to support the study from a chapter in chapter two.The reason for chapter two of these is the highlights of the study associated with our study.Why support, then we have to support theory. So support the Theory e.g. analysis that is awesuous for this is supported by the theory of normal discourse analysis abd Rahim 2019.So the support with the theory, so what ni you summarize, look equally so word for example, parallel words, this study is parallel, this study is almost the same, this review is what else. So these words that you have to choose fit in accordance with or this study coincided with the results of the study done by blablabla yaitu in chapter2.So put this support put on the study. But support, remember yes research support should be from the latest 5-year study only.Okay keeps the latest 5 years, if now the example of 2020 so the latest year is five years back.So five years backwards meant until 2016 alone. Don't support studies that were thousands of 2010, 2009, 1980s la.The reason we have identified is that studies are indeed dah about discourse e.g. many have done a lot since then. The animation is plentiful but animated folksy stories a lot, but folk stories are overseas. So we have the latest so that our theses are of better quality and up to date yes and up to date yes and up to date.So that's very important So now it's new formulation for objective one.If we enter a formulation for the objective of two if we enter the objective of two which means that we still have a formulation of 4.3.The objective 2 he wrote close here earlier analyzed the effects of analyzing the effects of animated scripts of folk stories.So what this means, don't write the word analysis Yes.Effects of blablablablabla crystals, the sentences you get from on top of tu.Then you put the assumption.
Okay explain a little first what is the meaning of the assumption according to Abdul Rahim normaliza 2019, assumption blah blah blah blah blah blah. Okay then we made that assumption and then we want to get into this one, opinion. This is a sub-topic for opinions. So explain first, explain what according to normaliza abd Rahim, ppa opinion he refers to. What is his opinion, give a definition according to normaliza abd Rahim. After this, there is this schedule. So every single one you can give him evidence from the child's conversation earlier. Here too you have to use a coding system. Cording language eh, this is not a computer science coding system coding system. We already have coding for the script. Now we have to take coding for the study sample. That is why we want to interview primary school students. Elementary school example we take 30 people. Do we want to write S1 to S30. So this is what you have to put in the analysis of chapter 3, how is your coding system hah. So this one you make your own decision. This is just a suggestion. So you put here S1 to, from what you found. So all the data obtained, we have to put it near the back of the attachment. However, what we put here is only relevant because there are sentences that do not show opinion, there are sentences that do not show reference, there are sentences that do not show questions that are forms from the analysis of the analysis of discourse analysis normaliza abd Rahim 2019. So you choose, choose which one suitable only.
So in the end, don't forget we will put the formula, the number is 4.3.2 summary. Summarize what is available about the findings or results of the study you got from objective 2 and remember as before the summary, you have to support the study. Five-year study Only recently. Then support with theory. Okay there must be a meaning here that we will support from the results of this study we will support. Then this is finally 4.4 then the conclusion.
Okay in conclusion, I explain again, the last sentence we must tell about what is in the next chapter. This is so that there is continuity between 2 chapters and chapter 5 for example the last sentence of the next chapter What is he blah blah blah blah blah blah blah and continue. This one is about which formulation I said the formulation runs out of description of this formulation is actually up to the lecturer. There are lecturers he does not want to put a conclusion at the end after we analyze. He simply supported the study on each one, each of the descriptions supported was up to the lecturer. The reason for me is simple, what do we formulate We repeat then we support. It's the same if we put it in there, if we put it in there too, sometimes yes I find the reason I say this. I'm sure there are students that he does support every time he is a descriptive person of opinion. For example, he was supported after that, he was the person whose reference he supported again, this is supported again. I see his sentence is the same, his sentence is the same as what the same person supports. So that thing seems like an example like he did not make much effort to make a different sentence so make sure here the sentence must be different from the sentence above. The reason why this is important is that we want to formulate what the results of the study we get from here. Okay for chapter 4 This .Okay because we have two objectives, one objective remember yes bang four we have. We who have this analysis we have we are different from others. This is what we have been trying to do all this time, this is us talking to people, we are trying to go and look for school children waiting outside our fence. Although in fact you should take permission from the school teacher but you have to leave the school because you brought the wrong letter. So we are here waiting outside the school, we have to wait outside the school for parents to drive away. Persevere to be a researcher. So for example from objective one this is 40 pages for objective one only. These 2, 40 objectives are for the Master. Master 40 + 40 = 80. If our PHD has entered 40 more, it means 120. This one remembers that in each of these pages you can not put, as the objective of one 20 is clear. But objective 2 I did a lot of crazy analysis. I put 70, I can't. Then all of a sudden it looks like this finger doesn't want to press the laptop. 10 o'clock, it's wrong. It seems that objective one is more important than objectives 2 and 3. So here it is, we must be the same so that each of our objectives, must be of equal importance. So do not suddenly objective 3 so unimportant. Usually the objective of the end is more important that shows the novelty. So this is what matters. So if it is indeed necessary, if you want to run a little, it can be like for example one objective, 41 objective 2 Okay 39, objective 3 alamak more than 43 can. But do not be so obvious like this when we have seen that the importance is very different.
So it seems like it doesn't have to be an objective one. Objective 3, dispose of it well, there is no need for it. Suddenly the study has an objective je Prof that of course I do not know what to say Kan. I said make your own University. Okay so now make sure chapter 4 remembers yes we have. If we have a sense of pride, the writing must be beautiful in this chapter. All the chapters in my thesis will be repeated for all, there must be a discourse marker. The marker of this discourse, if it does not exist, is not Academic writing. This is a very important discourse marker if you look from inside this book, we have a list of discourse markers that you can use. Usually students like to really want to know what you know. He really likes the word "therefore". "Therefore" is a long way to go. We see that there are discourse markers and there are hundreds of discourse markers. Please use everything, we can use different shows it is Academic writing and when we read the thesis it is cool to read this thesis right. So Do not use discourse markers, but there is a problem is the Student of this thesis I read indeed he uses discourse markers, very good. I don't know. It 's not from my book that he took this discourse marker from the Internet to what. But look, it does not mean that I mean that the marker of the discourse does not fit the sentence. So like this, that word is what people say, it has never been heard by the community. So if you have never heard of an example, it is rare to hear but it is rarely used like for example the word I take an example yes.
Yet one fact that cannot be ignored is blah blah blah blah. But that is the marker of the discourse for the first sentence, okay, it's beautiful, then suddenly the next sentence is so wrong. What did he do with her? It has nothing to do with the selection of the discourse marker. It is therefore appropriate for students to use the correct discourse markers and diversify. Do not use the word "Therefore" from page 1 to the last page. This is a discourse marker I will repeat for all chapters as well yes in this video I will repeat all once so as a reminder to students yes. Okay so I think this chapter 4 is okay, so if I have explained clearly and also the use of these tables as well. So remember with this schedule, don't do it, if you can, there are students who like to do this, know this schedule because of the schedule of chapter 4.
He made table 4.1, table 4.2, table 4.3. There can be no problem, it is up to the students and also up to the consent of the lecturer. So that's various. But make sure that like this, when we do that, the lecturer agrees that you have a supervisor. You also feel like it's beautiful to put 4.1 but the examiner who sees or reads your thesis is a different person. That's what different schools say "School of though". So when the school of though is different it means maybe I have an idea the way I am this way this way. The way of lecturing is like this. The way to make students again is not just like this and so on and so on because this student is a little creative right. So the important thing is for us to make sure that it is easy to check and read and easy for the examiner to understand what we want to say . We do not give him a hard time, if he is difficult later we will have to do this thesis again. So don't, We remember yes we are, we should not do the thesis for too long. Write this writing because when it takes too long we will feel like we feel suspicious. Right to what I did all this time, to me pretending to fantasize to pretending to be clever. Ha, I'm not sure, okay. I think this is just for chapter 4.
BUKTI KEHADIRAN:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan