Ahad, 20 Disember 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

 

PENTERJEMAHAN QUOTATION

 

NAZRUL BIN RAPAIL ( 196202 )      MOHAMAD AKHMAR IKMAL BIN   

                                              HISHAMUDDIN ( 197345




1.Teks asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness

Terjemahan Melayu: Apabila seseorang marah kepada anda, senyum saja dan mohon maaf.

Bukti: (Ceita Sosial 3: Keluarga Saya)

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

 

2.Teks asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan Melayu: Apabila anda berada pada saat kesukaran dalam hidup anda, ingatkan diri anda bahawa ia akan hilang segera. Masa akan beransur pulih.

Bukti: (Cerita Sosial 5: Jiran)

Pada suatu hari, Alim jatuh sakit. Badannya panas dan Alim tidak bermaya. Alim mudah jatuh sakit dan Alim tidak pernah merungut.

 

3.Teks asal: Always be kind to others.

Terjemahan Melayu: Sentiasa bersikap baik kepada orang lain.

Bukti: (Cerita Sosial 2 : Saya yang Istimewa)

“Ibu dan bapa selalu berpesan berkongsi barang atau makanan yang kita suka adalah satu perbuatan yang baik”, sambung Alim lagi.


4.Teks asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjemahan Melayu: Sayangi dan jaga diri anda terlebih dahulu sebelum anda mengasihi dan menjaga orang lain

Bukti: Di sekolah, Cikgu Anis selalu mengajar Alim bagaimana untuk menjaga diri. Cikgu Anis mengajar Alim tentang jiran, bagaimana untuk menaiki bas, bagaimana untuk membeli barang di kedai runcit serta bagaimana untuk membeli sayur dan ayam di pasar tani. Minggu lepas Cikgu Anis membawa Alim dan rakan-rakan ke pasar tani. Alim belajar untuk membayar setelah membeli sayur. Rakan Alim lain juga belajar untuk membayar nenek yang menjual sayur bayam.

 

5.Teks asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Terjemahan Melayu: Katakan perkara yang baik, bercakap sesuatu yang baik dan anda akan mendapat kebahagiaan dalam hidup

Bukti: (Cerita Sosial 4: Hati)

“Alim, selamat hari lahir!,” kata ibu sambil mengusap-ngusap kepala Alim.

 

6. Teks asal: I will not judge you. I am just a normal person.

Terjemahan Melayu: Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.

Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati)

 Cikgu Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan di hadapan orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk mengucapkan terima kasih. Cikgu Anis juga mengajar Alim untuk mengucapkan selamat pagi kepada guru besar dan cikgu lain. Rakan-rakan sekelas Alim juga sudah pandai menyebut ‘Selamat pagi’ dan ‘Terima kasih’

 

7. Teks asal: To me, you are the most precious person in the world.

Terjemahan Melayu: Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik peerempuan,” ujar Alim sambil menunjuk kearah setiap gambar di dinding.

 

8. Teks asal: When I look at you, I will smile. My love will always be with you..

Terjemahan Melayu: Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu ..

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan pemegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya.

 

9. Teks asal: Kindness will speak the truth.

Terjemahan Melayu: Kebaikan akan bercakap benar.

Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati)

Alim tidak faham mengapa ayam dan itik tiada di dalam reban. Alim sangkakan semua ayam dan itik sudah mati. Alim sedih. Alim menangis.

“Alim, tengok tu!,” kata nenek sambil menunjukkan arah sekumpulan ayam dan itik di dalam reban yang baharu. Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.

 

10. Teks asal: Be a better person today and you will find happiness.

Terjemahan Melayu: Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

Alim ke sekolah hari ini. Alim membawa kek cawan ke sekolah. Alim ingin berkongsi kek cawan bersama dengan rakan-rakan yang lain. Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir. Alim mengikut kata ibu dan membawa

 

RUJUKAN: NORAEIN MANSOR & NORMALIZA ABD RAHIM (2017). 200 QUOTATION. TERENGGANU: UMT


RUJUKAN: NORMALIZA ABD RAHIM. KAJIAN WACANA DAN STRATEGI KOMUNIKASI (TEORI DAN APLIKASI). TERENGGANU: UMT





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER IKMAL 197345 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Pada hari ini saya ingin berkongsi kepada semu...