Isnin, 28 Disember 2020

BBN3402Satu2020: MINGGU 10 QUOTATION (3)

 

TERJEMAHAN QUOTATION

MOHAMAD AKHMAR IKMAL BIN HISHAMUDDIN (197345)


Teks asal: When I calm, the same thing happens again. I will fight another fight to me calm again.

Terjemahan Bahasa Melayu: Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan lebih berusaha lagi agar saya kembali tenang semula.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga saya)

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.



Teks asal: The last memory I had with you will just remain as a happy moment that I cherished forever.

Terjemahan Bahasa Melayu: Kenangan terakhir yang saya ada dengan anda akan kekal menjadi saat bahagia yang paling saya hargai selama-lamanya

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga saya)

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah sksn mrnunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tengah rumah.



Teks asal: To live in poverty will me realise that life is more valuable than anything else.

Terjemahan Bahasa Melayu: Hidup dalam kemiskinan akan menyedarkan saya bahawa hidup lebih berharga daripada yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 1 (Nenek dan Datuk)

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban yang baharu



Teks asal: I will work hard to climb the highest mountain although I know that it will be difficult most of the time.

Terjemahan Bahasa Melayu: Saya akan bekerja keras untuk mendaki gunung tertinggi walaupun saya tahu bahawa ia akan menjadi sukar sepanjang masa.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga saya)

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah sksn mrnunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tengah rumah.



Teks asal: I am good person and I know I will be the best

Terjemahan Bahasa Melayu: Saya manusia yang baik dan saya tahu saya akan menjadi yang terbaik.

Bukti: Cerita Sosial

Alim ke sekolah hari ini. Alim membawa kek cawan ke sekolah. Alim ingin berkongsi kek cawan bersama dengan rakan-rakan yang lain. Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir Alim



Teks asal: If I can narrate my love to you, I will be the happiest person in the world.

Terjemahan Bahasa Melayu: Sekiranya saya dapat menghuraikan cinta saya kepada anda, saya akan menjadi orang yang paling bahagia di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.



Teks asal: I have faith in you.

Terjemahan Bahasa Melayu: Saya percaya kepada anda.

Bukti: Cerita Sosial 4 (Hati)

Alim suka Cikgu Anis. Cikgu Anis baik hati. Cikgu Anis selalu mengajar Alim di kelas. Alim mahu menjadi seorang guru seperti Cikgu Anis.



Teks asal: I want someone to tell me that it is going to be fine.

Terjemahan Bahasa Melayu: Saya ingin seseorang memberitahu saya bahawa semuanya akan baik-baik sahaja.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

"Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!" kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. "Begini, perlahan-lahan ya!" bisik ibu perlahan.



Teks asal: My parents believe that I will be a good person one day.

Terjemahan Bahasa Melayu: Keluarga saya percaya bahawa saya akan menjadi seseorang yang berguna suatu hari nanti.

Bukti: Cerita Sosial 3 (Keluarga Saya)

"Alim anak yang rajin dan baik," sebut ibu sambil memegang bahu bahu Alim.

Alim suka tolong adik," kata bapa sambil tersenyum.



RUJUKAN: NORAEIN MANSOR & NORMALIZA ABD RAHIM (2017). 200 QUOTATION. TERENGGANU: UMT


RUJUKAN: NORMALIZA ABD RAHIM. KAJIAN WACANA DAN STRATEGI KOMUNIKASI (TEORI DAN APLIKASI). TERENGGANU: UMT


BUKTI KEHADIRAN:



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER IKMAL 197345 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Pada hari ini saya ingin berkongsi kepada semu...