Ahad, 14 Jun 2020

BBM3410Satu2020: PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITER


PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITER

1. Responden yang digunakan untuk kajian Twitter menggunakan seramai 200 responden yang dipilih secara rawak daripada pengguna akaun twiter manakala bagi kajian Facebook, mereka mnggunakan seramai 260 responden daripada 13 buah sekolah di Terengganu.

2. Bagi kajian Twitter, responden yang terlibat adalah pelajar univerisiti, pekerja, organisasi dan persatuan manakala bagi kajian Facebbok, mereka hanya menggunakan pelajar sekolah menengah sebagai responden kajian.

3. Bagi hasil dan perbincangan kajian pula, kajian Twitter menggunakan keseluruhannya karangan dan penulisan manakala bagi kajian Facebook, mereka menggunakan karangan dan graf untuk menghuraikan dapatan.

4. Kajian Twitter lebih mudah untuk difahami kerana ianya menunjukkan kelebihan penggunaan Twitter secara terang di bahagian atas perenggan manakala kajian tentang Facebook agak sukar kerana perlu mencari kelebihan penggunaan Facebook secara satu persatu dalam setiap perenggan.

5. Dalam kesimpulan kajian, bagi kajian twitter, mereka banyak menunjukkan sorotan kajian lepas manakala bagin kajian Facebook, mereka banyhak menunjukkan rujukan daripada pendapat tokoh.


RUJUKAN: NORMALIZA ABD RAHIM & NORAIEN MANSOR. EH!!! MEDIA SOSIAL. TERENGGANU: UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402Satu2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER IKMAL 197345 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Pada hari ini saya ingin berkongsi kepada semu...